Blog

Rodzaje lakierów samochodowych.

Rodzajów lakierów samochodowych jest kilka a w naszym artykule skupimy się na lakierach stosowanych w samochodach osobowych. Lakiery samochodowe są robione według ściśle określonej receptury, których jest kilka tysięcy a cały czas przybywają nowe. Każdy lakier jest zapisany na tabliczce znamionowej pojazdu. Jeśli chcemy dorobić zaprawkę do pomalowania niewielkiej powierzchni możemy ją zrobić z podstawowej receptury. Jeśli mamy do lakierowania większą powierzchnie najlepiej jest dostarczyć element (np. klapkę wlewu paliwa) pod który zostanie dobrany lakier z odpowiednim odcieniem.

Przede wszystkim lakiery możemy podzielić na: lakiery akrylowe i bazowe.

Lakiery akrylowe

Lakiery akrylowe są to lakiery 1 warstwowe czyli do lakieru dodajemy utwardzacz i malujemy. Lakier akrylowy ma połysk a do rozcieńczania lakieru akrylowego należy bezwzględnie używać rozcieńczalnika akrylowego danego producenta w ilościach przez niego podanych. Zastosowanie innego rozcieńczalnika lub nitra może spowodować zmatowienie lub utratę połysku. Na lakier akrylowy nie ma potrzeby stosowania lakieru bezbarwnego – powierzchnia jest już z połyskiem i odpowiednio utwardzona.

Lakiery bazowe

Lakiery bazowe to lakiery 2 warstwowe czyli nakładamy 1 warstwę lakier bazowy (warstwa matowa) a na nią 2 warstwę lakier bezbarwny (warstwa nadająca połysk). Lakiery bazowe rozcieńczamy rozcieńczalnikami do baz danego producenta w ilościach przez niego podanych.

Lakiery bazowe możemy podzielić na perłowe, metaliczne oraz na niemetaliczne (solid).

Na lakier bazowy nakładamy lakier bezbarwny w celu nadania mu połysku i zabezpieczenia przed wpływem czynników zewnętrznych. Następnie możemy przejść do kolejnego etapu pracy nad lakierem nabłyszczanie przy pomocy past, mleczek lub wosków.

Jak możemy rozpoznać czy na samochodzie mamy lakier bazowy czy akrylowy ?

Lakier metaliczny lub perłowy to na pewno lakier bazowy (baza – 1 warstwa + bezbarwny – 2 warstwa). Lakier niemetaliczny (solid) może być lakierem bazowym lub akrylowym, żeby dobrze określić jaki lakier mamy należy np. nałożyć na ściereczkę lekkościerną pastę polerską i polerujemy jeśli na powierzchni ściereczki mamy kolor tzn. że mamy do czynienia z lakierem akrylowym jeśli nie to jest to lakier bazowy pokryty lakierem bezbarwnym.

Na rynku występują także lakiery poliuretanowe oraz wodne.

Lakiery poliuretanowe

Są to lakiery przemysłowe zazwyczaj stosowane głównie do malowania maszyn przemysłowych, ciężarówek, autobusów, konstrukcji itp. Lakiery poliuretanowe charakteryzują się wysoką twardością i wydajnością ale ich połysk nie jest tak dobry jak w przypadku lakierów bazowych i akrylowych.

Lakiery wodne

Występują tylko w bazach a zabezpieczeniem powierzchni jest lakier bezbarwny. Problemem tego systemu lakierniczego jest odpowiednio wyposażony warsztat lakierniczy aby zapewnić optymalne warunki do wysuszenia malowanych elementów.

Podsumowanie

Rodzaj lakieru, jego kolor i odcień możemy wybrać z szerokiej oferty dostępnej na rynku pozostaje tylko kwestia naszego gustu oraz możliwości finansowych.

Related posts