Blog

Jak bezpiecznie umyć silnik samochodowy?

Silnik to ten element auta, który brudzi się dość szybko. Brud natomiast nie tylko niekorzystnie wpływa na jego estetykę. Co istotne nagromadzenie zanieczyszczeń utrudnia rozpoznanie ewentualnych usterek jednostki napędowej.
Jeśli silnik jest czysty, rozpoznanie wszelkich wycieków jest znacznie prostsze.

Mycie silnika Diesla i benzynowego.

Przed rozpoczęciem samej czynności należy się do niej odpowiednio przygotować. Zacznijmy od tego, że prostsze będzie mycie silnika Diesla. Jednostki wysokoprężne o zapłonie samoczynnym (ZS) przy czyszczeniu uszkodzić jest trudniej.
Gorzej jest z silnikami benzynowymi. Wszystko ze względu na konstrukcję i zapłon iskrowy (ZI). W przypadku „benzyniaków” przy każdej próbie odpalenia silnika mieszanka powietrzno-paliwowa potrzebuje iskry inicjującej jej spalanie.
Za to odpowiedzialne są świece, a do tych energię doprowadzają cewki zapłonowe i przewody wysokiego napięcia czy rozdzielacz. Jeśli proces doprowadzania iskry zostanie zakłócony – choćby poprzez zalanie – silnik benzynowy nie odpali. Niezbędne będzie wówczas jego dokładne osuszenie.

Jak przygotować się do mycia silnika ?

Jeśli decydujemy się na osobiste mycie silnika, wcześniej do takiej czynności należy się dobrze przygotować. Zanim przejdziemy do tego, jak wyczyścić silnik ze starego oleju silnikowego zauważmy, że czynność ta musi się odbyć w odpowiednim miejscu. Najlepiej w garażu z odpływem, choć wiele zależy tu od stopnia i czasu biodegradowalności środka myjącego. Polecany płyn do mycia silnika to K2 AKRA. Jest to środek z aktywnymi nanocząsteczkami wspomagającymi proces odtłuszczania i mycia. Co istotne K2 AKRA to bezpieczny środek do elementów plastikowych, gumowych oraz lakierowanych i chromowanych. Jeszcze przed rozpoczęciem mycia silnika zabrać się należy za odkręcenie klem od akumulatora oraz zabezpieczenie alternatora, bezpieczników czy skrzynki z komputerem samochodu. Przy silnikach benzynowych obłożyć folią i obkleić taśmą trzeba dodatkowo rozdzielacz, przewody wysokiego napięcia i cewki zapłonowe wraz z gniazdami na świece. Zabezpieczony powinien być również filtr powietrza i układ dolotowy. Kierowca decydujący się na osobiste czyszczenie silnika powinien pamiętać przede wszystkim o tym, aby nie był on gorący. Strumień zimnej wody naniesiony na gorące elementy silnika może być przyczyną poważnych usterek, m.in. pęknięcia głowicy. Mycie silnika rozpoczynamy od nałożenia na jednostkę napędową środka czyszczącego K2 AKRA, który upora się z brudem. Po kilkunastu minutach należy go dokładnie spłukać. Najlepiej przy użyciu lekkiego strumienia wody. Dopuszczalne jest też wykorzystanie myjki ciśnieniowej, choć w tym przypadku należy być bardzo ostrożnym. Ciśnienie strumienia wody powinno być możliwie jak najniższe i trwać jak najkrócej. Nie należy go również kierować na elementy instalacji elektrycznej. Po umyciu silnika należy dać mu chwilę na usunięcie wody. Poza tym do suszenia zawsze wykorzystać można kompresor ze sprężonym powietrzem. W taki sposób silnik suszyć można jako całość lub też demontować kolejne części instalacji elektrycznej i osuszać je osobno. Jeśli nie mamy możliwości skorzystania ze sprężonego powietrza, cały proces suszenia silnika potrwa do kilku godzin.

Podsumowanie.

Skoro wiecie już, jak prawidłowo umyć silnik, warto zajrzeć pod maskę i sprawdzić, czy nie wymaga on takiej czynności. Większych obaw dotyczących czyszczenia jednostki napędowej nie ma, jeśli chodzi o mycie silnika Diesla. Co innego w przypadku silników benzynowych. Wówczas ryzyko usterki jest większe, ale prawidłowo i skrupulatnie wykonany proces mycia jednostki benzynowej nie powinien dostarczyć dodatkowych problemów. Wręcz przeciwnie może nieść w sobie wiele korzyści. Dzięki czystemu silnikowi auto będzie wyglądało na zadbane i więcej warte, a kolejne wykonane prace, takie jak dolewka czy wymiana płynów eksploatacyjnych będą łatwiejsze do przeprowadzenia.

Related posts